Miha Kralj je pionir slovenske oziroma jugoslovanske elektronske glasbe, njegova prva vinilna plošča Andromeda je bila leta 1980 velik hit tako doma kot tudi v tujini. Mnogi ga poznate tudi po pesmi Sava šumi v izvedbi skupine Dekameroni, v kateri je igral klaviature. Tudi njegova kasnejša skupina Prah je bila zelo uspešna, nastopala je na številnih slovenskih festivalih. Še vedno je aktiven, lani je izdal ploščo PARALLEL MIRROR: V pogovoru za naš portal je povedal veliko zanimivega, intervju z njim si lahko preberete v nadaljevanju:
E-Koroška: Zelo mladi ste zasloveli, kot član skupine Dekameroni. Kako ste spomnite tistih časov?
Kralj: Bilo je slučajno, da je skupina DEKAMERONI potrebovala klaviaturista. Jaz sem nastopal na VRHNIKI pri skupini MALI COMBO in so prišli na ogled- poslušanje ter mi dali ponudbo, če bi šel k njim igrat. Imeli so že svoje skladbe in so me pritegnili. Ko sem prišel k njim sem dvakrat pobegnil nazaj na Vrhniko, kjer sem že nastopal za plese in služil denar.
E-Koroška: Že kot najstnik ste napisali pesem Sava šumi, ki še danes velja za eno najboljših skladb v slovenski pop glasbi. Srečko Čož je kasneje besedilo nekoliko preuredil, vi pa ste avtor glasbe. Verjetno niste pričakovali, da bo pesem postala tak hit, ljudje jo še danes poznajo, radi poslušajo?
Kralj: Leta 1967 sem bil v brigadi v Zagrebu, kjer smo delali nasipe za Savo, da ne bi poplavljala, tam sem spoznal mojo prvo ljubezen, napisal tekst in glasbo. Kasneje jo je Čož Srečko popravil, spremenil in ko smo jo posneli, si nisem mislil, da bo do danes ostala med ljudmi.
E-Koroška: Dekameroni so razpadli po samo treh letih delovanja, zakaj se je to zgodilo?
Kralj: Leta 1971 sem dobil ponudbo za nastopanje v baru TURIST, ker je odšel prijatelj klaviaturist nastopat v Švico. S težavo sem odšel in z menoj tudi basist. Odšel sem zato, ker je bil honorar blazno velik in sem hotel vlagati v osnovna sredstva – inštrumente. Pri Dekameronih nismo dosti nastopali in tudi ne služili, bili so majhni honorarji. Ko sva z basistom odšla, so nastali drugi Dekameroni, ki so posneli nekaj skladb, a nobena ni dosegla uspeha Save.
E-Koroška: Skupina po razpadu dolgo ni nastopala, kasneje pa ste imeli nekaj koncertov, nastopili ste tudi leta 2010 v Hali Tivoli. Se v prihodnosti spet obeta kakšen koncert Dekameronov?
Kralj: Dragan Bulič je imel prireditev ‘ŠE POMNITE PRIJATELJI’ v Hali Tivoli in zbral ‘vse živeče’ iz tistih časov. Na mojem koncertu ‘ANDROMEDA 2’ 2016 v kinu Šiška pa sem za zaključek koncerta zbral vse živeče Dekamerone. Pel sem jaz, ker je pevec Rado Bezjak žal že pokojni, kakor tudi kitarist Paunović Vojko.
E-Koroška: Leta 1975 ste ustanovili skupino Prah, ki je bila zelo uspešna v drugi polovici sedemdesetih let. Z njo ste posneli nekaj malih plošč, velik hit je bila pesem Halo Nataša. Lp-ja oziroma velike plošče skupina takrat ni posnela?
Kralj: Med tem sem igral po vseh ljubljanskih nočnih lokalih in kavarnah, sem tudi zbolel zaradi utrujenosti. Ponoči sem igral v baru od 10h do 03h, potem zjutraj služba od 07h do 15h, popoldne še poučevanje harmonike in klavirja. Po treh letih sem zbolel in nehal nastopati ponoči. V kavarni SLON sem spoznal skupino Intervali iz Kočevja, kjer je bil basist in pevec Milan Hribar, oče danes poznanega pevca Andraža Hribarja. Z njimi sem nastopal pol leta, nato sva z Milanom in še dvema Celjanoma odšla v Avstrijo ter kasneje v Nemčijo, kjer smo nastopali s super zvezdo Erikom Silvestrom. Tam smo nastopali po vseh večjih mestih in pa TV -showih. Nekaj smo celo posneli s tem pevcem. Po enem letu sva se vrnila in jaz sem ‘našel’ bobnarja Mira Čekeliša, kasneje sta se pridružila še danes že pokojni Dominik Trobentar ter Edo Sušnik.
Druga zasedba Prah je bila čisto druga, ker sem jaz nastopal že kot ONE MAN BAND in sem nabral fante za festivalske nastope. Pesem HALO NATAŠA je dobila na Slovenski popevki drugo nagrada občinstva.
Ker je bilo posneto samo festivalsko in plošče nismo posneli, sem sam naredil CD z naslovom 35.LET ZAPRAŠENIH MELODIJ -PRAH.
E-Koroška: V prvi polovici osemdesetih ste posneli tri albume elektronske glasbe. Veljate za pionirja slovenske oziroma jugoslovanske elektronske glasbe, primerjajo vas z Jean Michaelom Jarreom. Verjetno ste ponosni na to?
Kralj: Ker sem kupoval že pri skupini Prah sinte – moge , melotrone, hammond, sem začel delati svojo glasbo takoj, ko sem dobil nov inštrument, tako da sem leta 1980, ko sem razpustil skupino Prah, začel nastopati v Emonski kleti kot ONE MAN BAND. Posnetke sem poslal sem na RTB BEOGRAD, kjer so jih preposlušali (Boris Kovačič) tako v Ljubljani kot Beogradu. K RTB Beogradu sem šel, ker me Slovenci na RTV-ju niso hoteli založiti. V bistvu so mi naredili uslugo, saj je RTB pokrival veliko več kot RTV. Takoj so mi dali naročilnico za 7 dni in odločil sem se, da posnamem ploščo v studiu AKADEMIK s tonskim mojstrom Mirom Bevcem, danes tudi žal že pokojnim. Nikoli se nisem imel za umetnika, a si nisem mislil, da bom talko razburkal sceno v tistem času.
E-Koroška: Plošča Andromeda je bila zelo uspešna, tudi v tujini, kjer ste prodali več kot 100.000 izvodov te plošče. To je danes skoraj nepredstavljivo?
Kralj: Bil sem prvi v Jugoslaviji in zato je bila ta glasba pravi hit v tistem času, pa tudi moteča za nekatere glasbenike. RTB je imel poslovne partnerje tudi drugod in ANDROMEDA je šla po svetu.
E-Koroška: Popularni ste bili predvsem v državah Beneluksa, Sovjetski zvezi. Ste tam tudi nastopali? Ste poskušali priti tudi na britanski, ameriški trg?
Kralj: Nikjer nisem nastopal z elektroniko, razen pri nas. Sedaj se prodaja glasba preko interneta in predvaja preko YOU TUBA, tako da me spoznavajo tudi drugje po svetu.
Ena zgodba z Bleda, kjer sem nastopal 40 let s pop glasbo: v poznih 80-ih je bil nek gost na Bledu in me vprašal, ker imam takšne inštrumente, če imam kaj svoje glasbe. Kupil je vse tri albume. Bil je lastnik radijske postaje v Los Angelesu. Rekel mi je: “Predvajal vas bom z vsemi velikimi imeni te elektronske glasbe.” Res sem kasneje zasledil lestvice in mojo glasbo. Noro, ampak živeti je treba od realnosti in biti skromen.
E-Koroška: Vaše delovanje po letu 1985 je manj znano, kaj ste počeli v tem obdobju?
Kralj: Kot sem že omenil, sem moral preživeti, imel sem otroke treba je preživeti in Bled mi je bil vir zaslužka in tudi obstoja. Tam sem nastopal po vseh terasah in ob Silvestrovanjih. Pred osamosvojitvijo Slovenije sem nastopal v Poreču, Puli vsako poletje, potem pa samo še na Bledu in pa v Ljubljani v Emonski kleti.
E-Koroška: Pred šestimi leti je bil o vas posnet odličen dokumentarni film Električne sanje: Miha Kralj, ki vas je nekako vrnil na sceno. Kako je prišlo do ideje za ta film?
Kralj: Pred tem je bil posnet film o računalništvu na slovenskem TEHNIKA LJUDSTVU. Ker so dejali, da brez mene ne gre in ker je bila tudi moja glasba v filmu, sem imel po predstavitvi filma TEHNIKA LJUDSTVU kratek koncert na koncu. Takrat sta k meni pristopila Gregor Bauman in Dušan Moravec in mi dejala, da bi posneli film o meni. “Ja kar dajta,” sem rekel in si mislil svoje-nakladajo, potem pa se je res začelo.
E-Koroška: Po dolgih letih ste lani spet izdali ploščo, Parallel Mirror. Kako bi jo opisali?
Kralj: Pred koncertom 2016 v kino Šiška sem pripravil že par novih komadov in po koncertu sem začel komponirati. Po šestih letih se je nabralo dosti skladb in sem zelo zadovoljen, ker sem naredil nekaj novega, v trendu s časom in z zvoki, ki sem jih sam ustvarjal in ki so moderni, skrivnostni in sprejemljivi.
E-Koroška: V Sloveniji se plošče iz tistega časa praktično ne morejo več dobiti. Vi ste svoje plošče izdali v samozaložbi, bi jo malo predstavili?
Kralj: Sedaj sem izdal v samozaložbi ploščo PARALLEL MIRROR in pa second editional ANDROMEDO. Ker drugi nimajo interesa, sem se sam odločil in vse samfonanciral ter šel v rizik.
E-Koroška: Se vam zdi, da Slovenci premalo cenimo glasbene legende izpred 40-50 let, da so nekatere pesmi iz tistega časa padle v pozabo?
Kralj: Slovenci znamo ceniti vse, kar je dobro, zanimivo in kar nam predstavijo novinarji in uredniki. Tu so problemi uredniki, ki ne poznajo stare glasbe ali jo nočejo in ‘furajo’ ter tekmujejo med seboj, kdo bo bolj drugačen. Arhivi pa so polni res lepe, dobre ter zanimive glasbe, kajti vsa obdobja dajo zmerom kaj zanimivega in večnega.
E-Koroška: Kateri klaviaturisti so vam bili vzor, katere najbolj cenite?
Kralj: Nimam vzornikov, skozi sem bil posebnež in zelo ‘firbčen’ in intuziast ter raziskovalec… so pa zanimivi umetniki: Klaus Schulze, Kraftwerk, Tangerine Dream, Jean Michel Jarree. Z njim sva se tudi srečala, bilo je zanimivo doživetje. Čeprav me mnogi primerjajo z njim, a to ni nič posebnega. Andromedo sem naredil še preden sem zvedel za njega.
E-Koroška: Kakšni so vaši načrti v prihodnje, boste še nastopali v živo?
Kralj: Za konec leta pripravljam koncert v Ljubljani, kjer bom v živo odigral album ANDROMEDA in še kaj.
E-Koroška: Kje se lahko dobijo vaše plošče?
Kralj: Vse CD-je, LP-vinilne ploščo PARALLEL MIRROR ter LP-vinilne ploščo ANDROMEDA lahko naročite na e-mail
[email protected]