V ponedeljek, 21. oktobra, je Koroška regijska koordinacija SDS na Ravnah na Koroškem organizirala javno tribuno z naslovom Zgodba o 3. razvojni osi. V Kulturnem domu so o najbolj vroči koroški temi razpravljali predsednik Slovenske demokratske stranke Janez Janša, član Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor v državnem zboru Zvone Černač, predsednik odbora za izgradnjo 3. razvojne osi in župan občine Prevalje Matic Tasič ter predsednik upravnega odbora koroške gospodarske zbornice in dolgoletni podjetnik Boštjan Paradiž.
Poroštveni zakon ni garancija za uspešnost projekta
Od leta 2004 pa do danes je bilo ozračje okoli projekta 3. razvojne osi precej turbulentno. Oblikovali sta se dve civilni iniciativi, sprejela sta se dva državna prostorska načrta, eden od teh je bil pod lupo ustavnega sodišča, podpisan je bil protokol o izgradnji hitre ceste, in še bi lahko naštevali. A usoda sodobne prometnice na Koroško je še vedno negotova. Korošci trenutno veliko upov polagajo v sprejem poroštvenega zakona, o katerem bodo poslanci kmalu odločali. Zakon omogoča Darsu najem kredita s poroštvom države za financiranje dela investicije na odseku med Velenjem in Slovenj Gradcem. A to še ne pomeni, da se bo na Koroškem dejansko zasadila prva lopata. »Poroštveni zakon še ni garancija, da bo projekt stekel v določenih rokih,« je Korošce opozoril Janez Janša in dodal, da ima zakon dve slabosti. »Prva slabost je ta, da opredeljuje poroštvo samo za del trase. Slabo pa je tudi to, da so v zakon vključili še poroštvo za projekt drugega tira.« Janša je Korošcem dejal, da stranka SDS že vse od leta 2004 podpira projekt 3. razvojne osi in tudi pomaga, a škarje in platno so trenutno v drugih rokah. »V zadnjih 15 letih sem bil velikokrat na Koroškem. Veliko smo govorili in veliko smo upali, a ceste še vedno ni. Kljub vsem težavam in zapletom pa se vidi luč na koncu tunela, kar je posledica tega, da ste bili Korošci vztrajni, glasni in enotni,« je dejal.
Dars bi lahko cesto gradil brez poroštva
Prva Janševa vlada je med letoma 2004 in 2008 tlakovala pot do dokončne prostorske umestitve trase, a je bil prvi DPN sprejet šele leta 2013, drugi pa leta 2017. »Od prvega DPN-ja mineva šest let, pa ni bila zasajena še prva lopata,« je kritičen infrastrukturni minister prve Janševe vlade Zvone Černač. »Pri načrtovanju prometne infrastrukture je pomembno zavedanje, da država razpolaga z omejenimi resursi, zaradi tega mora biti načrtovanje čim bolj racionalno. Predvsem pa mora biti tako, da cesta ljudi ne razdvaja, pač pa povezuje,« je dejal Černač. Kritičen je bil tudi do združevanja dveh popolnoma nepovezanih projektov v skupen poroštveni zakon, poleg tega pa projekt drugega tira poroštvo potrebuje, za 3. razvojno os pa to ni nujno. »Dars bi lahko hitro cesto gradil brez poroštva, a gradil bi dražje. Zaradi tega je gospodarno in razumno, da se poroštvo podeli,« je pojasnil. Tako Janša kot Černač verjameta, da bo poroštveni zakon sprejet, kar predstavlja eno oviro manj do začetka gradnje hitre ceste.
Koroška podjetja ustvarjajo milijardne prihodke
Vsi zbrani so bili enotnega mnenja, da je sodobna prometnica za Koroško izjemnega pomena. Podrobneje je o tem razpravljal Boštjan Paradiž, predsednik upravnega odbora koroške gospodarske zbornice in dolgoletni podjetnik. Paradiž je namreč kot lastnik podjetja, ki ima v lasti največje koroško smučišče Kope, eden ključnih akterjev razvoja koroškega turizma. »Takoj ko bo Koroška imela avtocesto, se bodo razvijale nove podjetniške cone, ki bodo privabljale ljudi in investitorje z višjo dodano vrednostjo. Tako bo tudi naše gospodarstvo bolj konkurenčno. Za regijo je pomemben tudi tuji trg, izvoz se meri v milijardi evrov letno,« pravi Paradiž.
Ne glede na politiko so dosegli premike
Zasluge, da je projekt 3. razvojne osi napredoval do točke, kjer je danes, sta Janša in Černač pripisala predvsem Korošcem – njihovi vztrajnosti in enotnosti –, in jih pozvala, da morajo pri tem vztrajati do konca. Vztrajni in enotni pa so predvsem župani in gospodarstvo, ki delujejo v okviru Odbora za izgradnjo 3 .razvojne osi, pri prizadevanjih pa se jim je pred nekaj leti pridružila še Mladinska iniciativa za 3. razvojno os. Na javni tribuni se je predsednik Odbora za izgradnjo 3. razvojne osi in prevaljski župan Matic Tasič spomnil trnove poti, ki so jo skupaj prehodili. »V času prejšnje vlade smo imeli velike težave. Spomnim se izjave prejšnjega infrastrukturnega ministra Petra Gašperšiča ko je dejal, da Koroška ne potrebuje 3. razvojne osi. Ne glede na politiko smo uspeli doseči bistvene premike, Korošci smo stopili skupaj in preglasili tiste, ki so nam metali polena pod noge,« je dejal Tasič. Tudi zaključek razprave je bil v duhu enotnosti in vztrajnosti – Korošci ne bodo prenehali trkati na vrata vlade, dokler se ne bodo zapeljali po hitri cesti, ki jim pripada.
JP