Rezultati raziskave razkrivajo, da Slovencem vsakodnevnega stresa ne povzročajo le službene in finančne obremenitve, temveč tudi povsem običajne domače skrbi – od plačila računov do negotovosti, ali smo ob odhodu zaprli okna in izklopili štedilnik.
Od finančnih skrbi do vsakdanjih negotovosti
Raziskava podjetja VELUX, ki je bila izvedena v Sloveniji, je pokazala, da so Slovenci pogosto pod vsakodnevnim stresom. Dve petini vprašanih kot glavni vir stresa navajata finance (40 %), sledijo pa aktualne družbenopolitične razmere (37,8 %). Tretji najpogostejši razlog za vsakodnevni stres so odnosi v družini, ki jih je izpostavilo 30,9 odstotka anketirancev, medtem ko delovno mesto predstavlja vir stresa za 30,5 odstotka sodelujočih.
To so stresorji, ki jih običajno označujemo kot »velike«, ker se pogosto pojavljajo v medijih in javni razpravi. Vendar pa raziskava razkriva tudi manj izpostavljene, a izjemno pogoste sprožilce stresa. Tiste, ki se skrivajo v povsem vsakdanjih opravilih, odhajanju od doma in gospodinjskih obveznostih.
»Sem izklopil/-a štedilnik? Sem zaprl/-a okno?«
To so vprašanja, ki nas pogosto prešinejo v trenutku, ko smo že na poti od doma, in sicer v službo, na izlet ali celo dopust. Takšne misli niso redke, saj predstavljajo pomemben vir vsakodnevne obremenitve, čeprav se o njih redko odkrito govori. Med najpogostejšimi gospodinjskimi skrbmi so sodelujoči v raziskavi omenili negotovost glede plačila računov, kar je izpostavilo 37,5 odstotka vprašanih. Sledila je skrb, ali so zaklenili vhodna vrata (36,8 %) in izklopili štedilnik ali pečico (23,2 %)
Zelo pogosta je tudi skrb glede odprtih oken. Kar 86,2 odstotka vprašanih je potrdilo, da se mesečno znajdejo v stresu, ker niso povsem prepričani, ali so pred odhodom res zaprli okna. V petini primerov so ti dvomi vodili do resničnih težav. Med najpogostejšimi posledicami so škoda zaradi dežja (55,9 %), vdor živali, žuželk, škodljivcev (13,6 %) in vlom ali kraja (10,2 %).
Kako se soočamo s stresom?
Na vprašanje, kako se najpogosteje soočamo s stresnimi situacijami, je 43,2 odstotka vprašanih odgovorilo, da poiščejo razvedrilo, kot je šport, televizija in druženje, medtem ko se 34,3 odstotka osredotoči na razreševanje izvora težave. Pozitivno je, da kar 60,5 odstotka vprašanih prejme tudi podporo partnerja ali družine, ko se znajdejo v stresu, a vse več ljudi išče tudi tehnološke rešitve, ki vnaprej preprečijo takšne stresne sprožilce.
Raziskava je potrdila, da bi več kot polovica vprašanih (55,2 %) z uvedbo pametne rešitve, kot so elektrificirana strešna okna z vgrajenimi dežnimi senzorji, občutila nižjo raven stresa, dodatnih 17,2 odstotka pa meni, da bi jim ta rešitev močno olajšala življenje. Tudi v praksi je opaziti, da je vse večje zanimanje za pametne rešitve v domu, zlasti pri novogradnjah in prenovah. Ljudje se zanje odločajo premišljeno, saj prepoznavajo njihov vpliv na večjo udobnost, varnost in celostno kakovost bivanja.
Bistvo je v malenkostih
Stres torej ni vedno posledica velikih dogodkov, pogosto ga povzročajo drobni dvomi, ponavljajoče se skrbi in nejasnosti, povezane z vsakdanjimi obveznostmi. Skriva se v tako imenovanih malenkostih. Učinkovito obvladovanje teh »tihih stresorjev« lahko pomembno prispeva h kakovostnejšemu in bolj umirjenemu vsakdanu.
Karmen Čelam