Razstava brez priprav: Slike iz zbirke mednarodnega slikarskega Ex tempora Piran v Koroški galeriji likovnih umetnosti

Zbirke v gibanju je naslov razstavnega projekta,  s katerim je Koroška galerija likovnih umetnosti (KGLU) sprožila aktivno izmenjavo zbirk med muzeji in galerijami po Sloveniji.  Tako je bila v razstavnem letu 2016 v Mestni galeriji Piran predstavljena  zbirka koroške galerije z naslovom  Hommage à Tisnikar, medtem ko bodo od 24. marca v slovenjgraški galeriji  postavljena izbrana dela iz zbirke Ex tempore Piran primorske galerije.

Mednarodni slikarski Ex tempore Piran je odmeven razstavni dogodek, ki vse od leta 1966 vidno zaznamuje likovno življenje obmorskega kraja, pa tudi širše v slovenski Istri. Njeni snovalci – za idejnega pobudnika velja piranski ljubiteljski slikar Pavle Zamar-Zappa  – so pred petimi desetletji želeli organizirati manifestacijo, ki bo v poznih poletnih mesecih v turistična mesta ob morju vnesla umetniški utrip. Tako so organizirali slikarski dogodek, odprt za akademske slikarje  kakor tudi ljubiteljske ustvarjalce. Posebnost omenjene prireditve razkriva tudi njeno ime, beseda ex tempore namreč v latinščini ustreza prevodu »brez priprav«.

Iz prvotnega bolj turistično usmerjenega dogodka, ki je animiral piranske ulice v značilnem montmartrovskem slogu,  je Ex-tempore Piran postopoma prerasel v programsko in organizacijsko zahtevno  ter k širši javnosti najbolj usmerjeno likovno manifestacijo Obalnih galerij Piran. K temu je pripomogla njena značilna podoba, fiziognomija, kot posledica angažiranja posameznikov v njej, ter  vedno večjega interesa  zbirateljev, da z odkupi spodbujajo umetnike in širijo poznavanje sodobne likovne ustvarjalnosti. Ob tem je potrebno izpostaviti dejstvo, da število slikarjev iz leta v leto raste, kar navsezadnje  potrjujejo smiselnost obstoja tega svojevrstnega slikarskega dogodka.

Pričujoča razstava želi predstaviti izbor del avtorjev, ki so na omenjeni prireditvi sodelovali in prejemali nagrade. Med njimi so tako tuji kot domači, že uveljavljeni, ustvarjalci,  pa tudi taki, ki so bili ob prejetju nagrade šele na začetku svoje ustvarjalne poti in so širšo prepoznavnost dosegli kasneje (Cveto Marsič, Boris Jesih, Živko Marušič, Tomislav Brajnović, Vladimir Makuc, Gustav Gnamuš, Zdenko Huzjan, Boris Benčič, Franc Novinc, Boris Zaplatil, Bruno Paladin, Vladimir Makuc, Predrag Todorovič, Matej Košir, Uršula Berlot, Joni Zakonjšek, Tone Lapajne, Mauro Stipanov, Sergej Glinkov, Gani Llalloshi, Mauro Stipanov, Dušan Fišer, Kostja Gatnik, Kiar Meško, Valentin Oman, Dante Pisani, Boris Jesih, Herman Gvardjančič, Zmago Jeraj, Zvest Apollonio in drugi).

»Če bi prešteli vse države, od koder so umetniki v teh štiridesetih letih prihajali v Piran, pa vse umetnike in umetnice, ki so se odzvali povabilu organizatorjev, vsa razstavljena dela in tista, ki niso prišla skozi sito strokovne žirije, ter vse obiskovalce, ki so si razstave ogledali,  bi glede na številčnost, dobili manjšo državo; državo umetnosti, ki bi se imenovala – Mednarodni piranski Ex-tempore,« je leta 2006 zapisal Berislav Valušek, znani hrvaški likovni kritik.

Majda Božeglav Japelj